וידאו

למה להניק?

מה היתרונות בהנקה? מדוע חלב אם עדיף על תחליף חלב? ועוד…

בעיות נפוצות בהנקה

בעיות נפוצות בהנקה ופתרונן

סכרת והנקה

אמהות סכרתיות והנקה

מוצרים ואביזרים מומלצים

סקירת משאבות חלב, כלי אחסון ומוצרי עזר נוספים

ראשי » בעיות נפוצות בהנקה

מורה נבוכים ל"לשון קשורה"

נכתב על ידי ב 1 באוקטובר 2011 – 16:15אין תגובות

לשון קשורה

אצל כל אדם הלשון מעוגנת לתחתית הפה בחלקו האחורי, אולם לתינוקות בעלי לשון קשורה החיבור משתרע עד קידמת הלשון וגורמת לבעיה בתנועת הלשון.

תינוקות עם לשון קשורה חווים קושי בשימוש יעיל ונכון בלשון שלהם בהנקה, מתקשים להוציא חלב בהנקה ואף יכולים לגרום לפצעים בפטמות האם. בהמשך החיים ייתכן שלשון קשורה תגרום לילד בעיות בהגייה של צלילים מסוימים שמחייבים העלאה של הלשון כלפי החיך העליון (צלילים כדוגמת ל, נ, ט, ד, ס).

כ-3 עד 5 תינוקות מתוך 100 נולדים עם לשון קשורה, והמצב אופייני יותר אצל בנים מאשר אצל בנות.

הצורה הקלאסית של לשון קשורה היא כאשר רואים מיתר מתחת לקדמת הלשון, המעגן אותה לתחתית הלסת, ומונע מהתינוק להוציא את הלשון מעבר לקו השפתיים שלו. בנוסף לעתים נראה צורת לב בקצה הלשון. ישנו סוג נוסף של לשון קשורה המכונה "לשון קשורה אחורית", שגם בו ישנה בעיה של תנועת הלשון, אך לא ניתן לראות את המיתר מכיוון שהחיבור הוא פנימי יותר בפה התינוק. במקרה כזה ניתן להרגיש אותו.

הטיפול, במקרה הצורך, כולל ניתוק כירורגי [עם הרדמה מקומית] של המיתר מתחת ללשון. הטיפול הוא מהיר מאוד וככל שהוא נעשה בגיל צעיר יותר ההחלמה מהירה יותר ואינה גוררת כאבים.
בדרך כלל ישנו שיפור משמעותי בהנקה בתוך מספר שעות עד ימים ספורים מהניתוק – העוזר להפחית את הפציעה והכאב בפטמות האם, ומאפשר לתינוק לקבל את החלב שאותו הוא צריך בצורה נוחה ויעילה, ואינה מוציאה ממנו אנרגיה מיותרת.

למרות כל האמור לעיל, ישנם אנשים בוגרים בעלי לשון קשורה שמעולם לא חוו בעיה כתוצאה מכך. ההסבר לכך הוא שהמיתר תחת הלשון הוא גמיש ויכול להימתח עם הזמן או להיקרע באופן ספונטני, כך שלא תמיד ישנו צורך בניתוק כירורגי.

הלשון הקשורה מהווה בעיה ממשית כאשר היא מפריעה בהנקה. בדרך כלל לא שמים לב לתופעה כאשר יש הזנה מבקבוק, מאחר שבצורת הזנה זו אין צורך בתנועה חזקה של הלשון.  במאה השנים האחרונות הפכה הזנת תינוקות מבקבוקים לפופולרית מאוד על חשבון ההנקה, ולכן בעיית הלשון הקשורה לא הייתה בעיה שאליה היה צורך להתייחס (למעט במקרים שבו הופיעו בעיות דיבור בגיל מבוגר יותר). בעשורים האחרונים, ככל שאנו לומדים על חשיבות ההנקה והתרומה האדירה שיש לה בהזנה והתפתחות התינוק, יותר ויותר אמהות מחליטות להניק, וכך שמים לב ללשון הקשורה ולעתים לצורך בניתוק המיתר שמתחת ללשון.

בכל מקרה יש צורך לבצע את הניתוק אך ורק כאשר ישנה בעיה ממשית בעקבות הימצאות הלשון הקשורה. בנוסף מומלץ להיבדק באופן אישי על ידי יועצת הנקה ורופא מומחה בתחום פה ולסת ולשון קשורה, לפני קבלת החלטה בנושא.

השאר תגובה

הוסף תגובה למטה, או בצע trackback מהאתר שלך. ניתן גם להירשם לתגובות אלה דרך RSS.

היה אדיב והגב לעניין. זה לא המקום לספאם.

ניתן להשתמש בתגיות הבאות:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.